Cucur Tarap

Buat untuk minum petang.. Sodapnya dapat makan cucur tarap ni. Isi buah ni manis-manis macam cempedak gitu tp buahnya kecik-kecik. Nak goreng guna tepung gandum macam nak buat cekodok pisang bezanya cucur ni guna buah tarap.

Kepada yang tak pernah dengar buah ni memang takde kat tempat lain selain sabah dan sarawak so kalau nak rasa kena la datang sini sebab skang ni musim buah hehehe..

10 comments:

Yanmie said...

salam halen,

wah tarap sedapnyer..haritu blk kg syiok dpt mkn buah tarap. hem tp cam pelik je bila buat cucur...hihii

Yan sdiri org sabah pun tak pernah mkn cucur tarap...apatah lg jumpa cucur tarap...hihihi...

tp apa pun mmg marbeles...yan suka biji tarap tu digoreng garing2..ya rabbi sedap seh!

Diyana Zulkifli said...

puas aa balik ritu,makan byk2 tarab n durian suluk.damia siap sempat teman nenek jual durian.hehe

Diyana Zulkifli said...

eh alin...awat blog lg satu tu..nape susah gile nak masuk?under construction ke?

halen said...

to Yanmie:
waaaa yan org sabah ke ingatkan org sana hehehe. cucur tarap tu my hubby la yg ajar buat dan makan. mula2 pelik jgk sbb selalu klu goreng buah2 ni guna tepung beras kan supaya rangup tp bila dia suh wat cam cekodok pelik je. tp bila makan mmg sodap.. :)biji tarap x penah plk makan selalu buang je.

to Diyana Zulkifli:
haha.. ok la tu skali skala balik kg tolong nenek jual durian yer. blog mana yg x ble buka ni. blog cinderella tu dh tukaq address baru tau. cuba lg..

salamdariborneo said...

uish...betul2 dah jadi orang sabah ni.hehe

~~zAnAfAhMi~~ said...

akak tak tau pulak buah terap ni boleh buat cucur. kalau makan gitu je......muak rasanya.

baru sekali makan....lps ni boleh goreng plak!

halen said...

to salamdariborneo:
haipp.. sy bkn org sabah la :p

to zanafahmi:
owhhh akak x tau ke.. sedap kak wat cucur. bila dia masak tu kan dia punya gula kot kuar jd la garing2 gitu itam2 skit hehehe

sunkist said...

wahh sedapnya cucur tarap.. nampak lembut je yg halen grg tu.. ada lagi ke? :)

blogresipi said...

Salam Akak... apekah itu tarap?

geraugebang said...

Iya kee? Kak gerau baru nak tanya apa benda yang tarap tu? Sib baik cakap buah tu tak de kat sini. Kalau tak mesti tertiarap akak mencarinya. ki ki ki.